فروشگاه اچ ام الکترونیک

اهمیت تثبیت کننده ولتاژ برای دستگاها

author logo

حسین کربلایی

1402/08/10

0

چرا لوازم برقی شما به تثبیت کننده ولتاژ نیاز دارد؟

امروزه با پیشرفت علم در تمام زمینه‌ها به خصوص حوزه برق و تکنولوژی، تمامی دستگاه‌هایی که با برق کار می‌کنند به سمت هوشمند شدن رفته‌اند که این امر سبب شده تا حساسیت دستگاه‌های مصرف کننده بیشتر شود. برای مثال در گذشته بیشتر از قطعات مکانیکی برای یخچال یا فریزر استفاده میشد و فقط کمپرسور آن‌ها جزء دسته‌ی لوازم برقی به شمار می‌رفت اما اکنون قطعاتی نظیر نمایشگرهای دیجیتال، سنسورها، برد اینورتر و مدارهای فرمان، همگی الکترونیکی هستند و با برق شهر کار می‌کنند. بنابراین همگام با ورود تکنولوژی روز به صنعت لوازم خانگی ، و تولید دستگاه‌های هوشمند، این امر مزایا و معایبی را در پی دارد.

از مزایای هوشمند شدن تجهیزات الکترونیکی می توان به سهولت استفاده از لوازم خانگی، بهینه شدن مصرف برق، بهره‌مندی از امکانات بیشتر که در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند و در نهایت به زیبایی و ظرافت ظاهری محصول تولید شده، اشاره کرد.

و اما از معایب لوازم خانگی هوشمند، می‌توان به بالا بودن هزینه‌ی تعمیرات برد های الکترونیکی و تعویض قطعات مصرفی با توجه به دردسترس نبودن برخی از قطعات، اشاره کرد. نکته‌ی قابل توجه حساسیت بسیار زیاد لوازم خانگی پیشرفته نسبت به نوسانات ولتاژ برق می‌باشد. لازم است بدانید مهم‌ترین بخش هر دستگاه هوشمند برد الکترونیکی آن می‌باشد و عامل اصلی استهلاک و خرابی بردهای الکترونیکی نوسانات و افت ولتاژ برق شهر می‌باشد که برای جلوگیری از آن راهکارهایی وجود دارد.

قبل از پرداختن به روشهای محافظتی ابتدا بررسی کنیم که کدام بخش دستگاه‌ها حساسیت بیشتری دارند. (یخچال، فریزر، ساید بای ساید، کولرهای گازی، ماکروفر و تمامی دستگاه‌هایی که دارای بردهای الکترونیکی هستند، نسبت به افت و خیز ولتاژ و نوسان برق حساس‌اند. اما به صورت دقیق‌تر در این تجهیزات بخشهایی وجود دارد که نیاز به ولتاژ ثابت 220 ولت دارند. که البته پر هزینه‌ترین قسمت لوازم خانگی نیز هستند. در ادامه به بررسی این بخشها می‌پردازیم)

شاید این سوال پیش آید که مگر تمام دستگاههای برقی مستقیما با ولتاژ ثابت 220 ولت کار نمی‌کنند و یا مگر دستگاهی داریم که غیر مستقیم با برق شهر کار کند؟

در پاسخ باید بگوییم بله ، برای مثال دستگاه هایی مانند تلویزیون، کامپیوتر رومیزی، لپ تاپ و ... که دارای آداپتور یا برد تغذیه هستند، نوسانات ماندگار (معمول) ولتاژ تاثیر مخرب کمتری بر عملکرد آنها دارد. به دلیل اینکه این تجهیزات معمولا با ولتاژ DC کار میکنند و ولتاژ ورودی تغذیه‌ی آنها حتی اگر کمتر از بازه 220 ولت باشد در خروجی آنها تاثیری ندارد، البته ولتاژ کاری منابع تغذیه دستگاها با یکدیگر متفاوت‌اند اما برای مثال اکثر تلویزیون‌ها با بازه ولتاژ ورودی 110 تا 220 ولت کار می‌کنند. بنابراین اگر برق ورودی دستگاه با افت ولتاژ کمتر از 220 ولت روبرو شود دستگاه بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهد ، البته این بدان معنا نیست که لوازم گفته شده نیاز به محافظت ندارند چرا که نسبت به نوسانات لحظه‌ای (غیرمعمول) ولتاژ بسیار آسیب پذیر هستند ولی نسبت به دستگاه‌هایی که در ادامه به آن می‌پردازیم در برابر نوسان ماندگار ولتاژ حساسیت کمتری دارند.

شاید بپرسید منظور از نوسان ماندگار یا لحظه‌ای ولتاژ برق شهر چیست؟

به طور کلی از نظر ولتاژی دو دسته نوسان در شبکه برق داریم. نوسانات ماندگار ولتاژ و نوسانات لحظه‌ای ولتاژ. پیشنهاد گروه تخصصی اچ ام الکترونیک برای حفاظت از دستگاه هایی مانند تلویزیون , رایانه‌های گیمینگ، سیستم های صوتی و به صورت کلی تمام وسایل مجهز به منبع تغذیه سوئیچینگ در برابر نوسانات لحظه‌ای ولتاژ شبکه, استابلایزر 2 کیلووات فاراتل مدل STB2000M می باشد. برای دانستن بیشتر در مورد مبحث نوسانات برق شبکه پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی انواع مختلف نوسانات شبکه برق را مطالعه بفرمایید. 

دستگاهایی که حساسیت بیشتری را نسبت به افت و خیز ولتاژ یا نوسان شبکه برق شهری دارند وسایلی هستند که معمولا دارای کمپرسور، دینام یا الکتروموتور هستند. مانند یخچال و فریزر, ماشین لباسشویی, ماشین ظرفشویی و سیستم های تهویه مطبوع نظیر کولرهای گازی، داکت اسپیلت و ... این تجهیزات نیروی محرکه خود را با برق 220 ولت تکفاز یا برق سه فاز تامین می کنند. تثبیت ولتاژ شبکه برای ورودی کمپرسور این تجهیزات امری حیاتی است. چرا که تغییر در ولتاژ ورودی کمپرسور با توجه به ثابت بودن توان کمپرسور باعث تغییر در جریان مصرفی شده و مستقیما اثر منفی بر سیم پیچ کمپرسور دارد. در لحظه استارت، کمپرسور، جریان بیشتری برای راه اندازی خود نیاز دارد. چناچه شبکه برق شهری قادر به تامین ولتاژ مورد نیاز دستگاه نباشد سبب تحمیل بار (جریان) اضافی به کمپرسور و درنهایت خرابی آن می‌شود و هزینه های سنگین تعمیر و تعویض قطعات را برای مصرف کننده به بار می‌آورد.

برخی دیگر از مقالات ما : استابلایزر مناسب کولرگازی

دسته‌ی دیگری از لوازم خانگی حساس به نوسان برق، تجهیزات مجهز به برد اینورتر هستند. بردهای اینورتر به دلیل گران و کمیاب بودن المانهای به کار برده شده در تولید آنها و همچنین دارا بودن چیپ‌های الکترونیکی و المانهای مدار مجتمع حساسیت بالایی دارند. لذا باید از آن‌ها در برابر نوسانات ولتاژ برق شبکه محافظت نمود. (دستگاه هایی مانند یخچال فریزر ساید بای ساید ، کولرگازی ، ماشین لباسشویی و ... مجهز به برد اینورتر هستند که جهت حفاظت از آن ها باید از استابلایزر استفاده کرد). گروه تخصصی اچ ام الکترونیک با مشاوره رایگان، توان مورد نیاز لوازم خانگی شما را محاسبه کرده و بهترین و به صرفه‌ترین پیشنهاد را جهت خرید استابلایزر اتوماتیک، ارائه می‌دهد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد . در هر صورت، همیشه می توانید از طریق تلگرام , واتس اپ و یا تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید .

0 دیدگاه برای اهمیت تثبیت کننده ولتاژ برای دستگاها , اولین نفری باشید که برای این محصول نظر ثبت می کند.
دیدگاه خود را بنویسید
سبد خرید
سفارش شما

محصول

قیمت کل

جمع کل:

0 تومان